پايان يکه‌تازي دلار با ارزهاي ملي


گروه انرژي – مجتبي آزاديان: سلام اميني نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص اظهارات وزير انرژي روسيه که اعلام کرده بود روسيه به دنبال گزينه‌اي براي پرداخت پول به ارزهاي ملي با ايران است و پيش بيني خود از تحول احتمالي در بازار نفت و سود و زيان اين اتفاق براي ايران اظهار داشت: بالاخره روزي بايد اين انحصار شکسته شود، در حال حاضر دنيا هم به سمت و سويي حرکت مي‌کند که به مرور جلوي يکه تازي‌هاي آمريکا در حوزه‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي و فرهنگي و ... گرفته شود و همانطور که مي‌دانيد يکي از اهرم‌هاي آمريکا براي اين يکه تازي، دلار و در حوزه انرژي موضوع پترودلار است.
وي افزود: دلار يک شاخص بين المللي است و زماني اروپا با يورو با دنبال رقابت با دلار و جايگزيني آن بود و تا حدودي هم موفق شد اما سيطره دلار به عنوان مهم‌ترين شاص همچنان ادامه دارد؛ الان هم روسيه و ترکيه و ايران که جزو قدرت‌هاي برتر منطقه و در حوزه انرژي در جهان هستند مي‌توانند با اين اقدام اساسي و خوب، به سيطره دلار پايان دهند و در معادلات منطقه تاثيرگذار باشند. اميني در خصوص پيش‌بيني‌ خود از اينکه آيا چنين اتفاقي رخ خواهد داد يا خير و اينکه خروج احتمالي آمريکا از برجام در آينده نزديک به چه ميزان تاثيرگذار بر اين اتفاق خواهد بود نيز اظهار داشت: به هر حال بايد خوشبين بود، اين اتفاق خيلي مرتبط با برجام نيست و اگر هم باشد مطمئنا خروج آمريکا از برجام نخواهد توانست بر اراده کشور قدرتمندي مانند روسيه و نيز ايران و ترکيه در مبادلات تجاري بين‌شان تاثير بگذارد؛ اما با هر حال ايران بايد همه احتمالات را در نظر بگيرد و شايد ديداراخير روساي جمهور سه کشور ايران ؛ روسيه و ترکيه در آنکارا هم در همين راستا باشد تا بتوانند راه‌هاي جايگزين احتمالي را پيش‌بيني کنند اما به هر حال با خروج احتمالي آمذريکا از برجام نيز، ايران به طور قطع کار خودش را خواهد کرد.
وزير انرژي روسيه اعلام کرد که سازوکار جديد همکاري اين کشور با اوپک مي‌تواند پايان‌ناپذير باشد. به گزارش خبرگزاري رويترز از مسکو، الکساندر نواک اعلام کرد: پس از پايان توافق جهاني کاهش توليد نفت در سال جاري ميلادي، سازوکاري که در چارچوب آن روسيه با اوپک همکاري مي‌کند مي‌تواند به طور نامحدود ادامه يابد. وي همچنين با تأکيد بر پيشنهاد خود درباره ايجاد سازماني مشترک با اوپک براي آسان‌سازي تلاش‌هاي مشترک درباره بازار جهاني نفت، گفت: به طور ذاتي، اين مي‌تواند يک سازمان بين‌المللي باشد که در هر نيمه سال گرد هم آيد و درباره وضع بازار نفت بحث کند.
وزير انرژي روسيه افزود: ديگر توليدکنندگان عمده نفت نيز مي‌توانند به سازمان ياد شده ملحق شوند. نواک همچنين اعلام کرد که انتظار دارد ريک پري، وزير انرژي آمريکا و خالد الفالح، وزير انرژي عربستان، در مجمع سالانه اقتصادي روسيه در شهر سن پترزبورگ حضور يابند. وي همچنين با اشاره به برگزاري نشست وزارتي اوپک و غير اوپک در ماه ژوئن امسال در وين اتريش، گفت: شرکت‌کنندگان در اين نشست ممکن است درباره دگرگوني‌هاي توافق جهاني کاهش توليد نفت، از جمله تغيير سهميه‌هاي توليد، بحث کنند.
گزينه روسيه براي مبادلات نفتي غيردلاري با ايران و ترکيه
روسيه سرگرم بررسي گزينه پرداخت پول نفت با استفاده از ارزهاي ملي ميان اين کشور با ترکيه و ايران است.
همچنين به نقل از خبرگزاري تاس، الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه در مسکو به خبرنگاران گفت: اين سه کشور به اين موضوع علاقمندند اما مسئله تبديل ارزها و استفاده بيشتر از آنها وجود دارد. نواک اظهار کرد: اين تفاهم نظر وجود دارد که ما بايستي به سوي استفاده از ارزهاي ملي در مبادلات‌مان حرکت کنيم. يک نياز و همچنين تمايل طرفين براي اين اقدام وجود دارد. روسيه به دنبال گزينه‌اي براي پرداخت پول به ارزهاي ملي با ايران و ترکيه است. اين امر مستلزم عوامل خاصي در بخش اقتصادي و مالي و در بخش بانکي است. وزير انرژي روسيه خاطرنشان کرد: اگر فرصتي براي پرداخت به ارزهاي ملي وجود داشته باشد و شرکت‌ها آماده انجام چنين کاري باشند، لازم است تبديل مناسب ارزها و استفاده بيشتر از آنها مورد بررسي قرار گيرد. نفت معمولا به دلار آمريکا قيمت گذاري و معامله مي‌شود.
روسيه يکي از تامين کنندگان اصلي نفت خام به ترکيه است. نواک در هيات همراه ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه در سفر هفته جاري به آنکارا حضور داشت. پوتين در اين سفر با رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه و دکتر حسن روحاني ديدار کرد.
توليد و صادرات نفت روسيه در ۲۰۱۸ افزايش نمي‌يابد
وزير انرژي روسيه تاکيد کرد که امسال توليد و صادرات نفت اين کشور نسبت به پارسال ثابت باقي خواهد ماند و تغييري نخواهد کرد.
به گزارش رويترز، الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه، اعلام کرد: توليد نفت روسيه در سال ۲۰۱۸ در مقايسه با سال قبل تغيير نخواهد داشت و در حدود ۵۴۷ ميليون تن (معادل ۱۰ ميليون و ۹۸۰ هزار بشکه در روز) ثابت مي‌ماند.
وي افزود: صادرات نفت روسيه امسال در سطح ۲۵۷ ميليون تن ثابت مي‌ماند. وزير انرژي روسيه همچنين پيش‌بيني کرد سرمايه‌گذاري در صنعت نفت اين کشور در سال ۲۰۱۸ ميلادي به يک تريليون و ۳۰۰ هزار دلار برسد.
براساس اين گزارش، توليد روسيه در ماه ميلادي گذشته به بالاترين ميزان در ۱۱ ماه اخير رسيد و اندکي بالاتر از سقف توليد تعيين شده براي اين کشور تحت پيمان کاهش توليد جهاني بود. اين نخستين افزايش توليد روسيه از دسامبر و بالاترين ميزان توليد از آوريل سال ۲۰۱۷ است که سطح توليد اين کشور به ۱۱ ميليون بشکه در روز رسيده بود.
تحت توافق ميان توليدکنندگان اوپک و غيراوپک که از ابتداي سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد، مسکو متعهد شد توليدش را به ميزان ۳۰۰ هزار بشکه از سطح توليد ۱۱.۲۴۷ ميليون بشکه در اکتبر سال ۲۰۱۶ کاهش دهد.
تمايل بزرگ‌ترين شرکت نفتي روسيه به سرمايه‌گذاري در منطقه زاگرس
يک سند رسمي‌دولت روسيه نشان داد شرکت روسنفت به سرمايه‌گذاري در نفت و گاز منطقه زاگرس در ايران تمايل دارد. همچنين به گزارش خبرگزاري رويترز از مسکو، روز جمعه ۱۷ فروردين ماه، انتشار يک سند رسمي‌در روسيه نشان داد شرکت روسنفت به پروژه‌هاي نفت و گاز در منطقه زاگرس در ايران علاقه‌مند است. طبق سند ياد شده که در يکي از پايگاه‌هاي اينترنتي دولت روسيه منتشر شده، از ميانه ماه فوريه سال جاري ميلادي، روسنفت قصد داشته فرصت‌هاي اکتشاف و توليد نفت در منطقه زاگرس را بررسي کند. اين سند جزئيات بيشتري درباره اين مسئله ارائه نداده است.
در سال گذشته ميلادي، روسنفت و شرکت ملي نفت ايران براي همکاري در چند پروژه راهبردي در ايران با ارزشي تا سقف ۳۰ ميليارد دلار، به توافق اوليه دست يافتند.